प्रधानाध्यापक/इंचार्ज प्रधानाध्यापक विद्यालय खुलने से
पहले करले ये सारी तैयारी ,जिससे निरीक्षण और विद्यालय प्रबंधन में नहीं होगी समस्या।
मुख्य बिंदु,
1- कोविड 19 प्रोटोकॉल को ध्यान में रखते हुए यथासंभव मास्क, साबुन, सेनेटाइजर विद्यालय में रखे।
2- ग्राम प्रधान/ADO पंचायत से लिखित अनुरोध कर कैम्पस की घाँस/झाड़ियों/की साफ़ सफाई।
3- सक्रिय पुस्तकालय व पुस्तकों का विवरण स्टॉक पंजिका में अंकन।
4- खेल सामग्री खुली व सुब्यवस्थित रख रखाव।
5-शारदा कार्यक्रम के अंतर्गत(6 से14 वर्ष)के बच्चों के विवरण का अभिलेखी करण।
6- सामर्थ्य के अन्तर्गत दिब्यअंग बच्चों का रजिस्ट्रेशन का विवरण।
7- कॉम्पोजिट ग्रान्ट के वर्षवार उपभोग का विवरण।
8- मिशन कायाकल्प के 18 पैरा मीटर के संतृप्ति करण का दिनाँक वार विवरण।
9- विद्युत संयोजन /वायरिंग का दिनाँक वार स्थिति विवरण।
10- मिशन प्रेरणा ई पाठशाला फेज 5 के अंतर्गत संचालित कार्यक्रमों का अभिलेखी करण।
11- प्रत्येक शिक्षक/शिक्षिका/शिक्षा मित्र/अनुदेशक द्वारा प्रत्येक दिवस किये गए शैक्षिक कार्यों का दैनंदिनी(शिक्षक डायरी)में अंकन।
12- टाइम एंड मोशन स्टडी के आधार पर -1 अप्रैल से 30 सितम्बर तक-8:0 AM से 2:00PM तक।
(प्रार्थना और योगाभ्यास 8:00,AMसे 8:15 AM तक)
1 अक्टूबर से 31 मार्च तक-9:00,AM से 3:00,PM तक।
(प्रार्थना और योगाभ्यास 9:00,AM से 9:15 AM तक।)
13- विद्यालय में निर्धारित समय सारणी चस्पा हो' और सारणी अनुसार विद्यालयी गतिविधियों का संचालन हों।
14- निम्नलिखित पंजिकाओं को सुव्यवस्थित एवं अद्दतन रखें।
a- शिक्षक डायरी।
b- उपस्थिति पंजिका(जिसमे विद्यालय के सम्पूर्ण स्टाफ यथा HM/IHM/AT/शिक्षा मित्र/अनुदेशक/रसोईयां/चतुर्थ श्रेणी कर्मचारी सभी का एक ही पंजिका में हस्ताक्षर हों।)
c- प्रवेश पंजिका
d- कक्षा वार ,छात्र उपस्थित पंजिका।
e- MDM पंजिका।
f- समेकित निःशुल्क सामग्री वितरण पंजिका।
g- स्टॉक पंजिका।
h- आय ब्यय पंजिका।
i - चेक इशू पंजिका(बजटवार)।
j - बैठक पंजिका।
k- निरीक्षण पंजिका।
l- पत्र व्यवहार पंजिका।
m - बाल गणना पंजिका।
n- पुस्तकालय एवं खेल कूद पंजिका।
15- शिक्षण अवधि में शिक्षक/शिक्षिका गण विद्यालय से संबंधित विभिन्न कार्य यथा-पासबुक इंट्री/ अपडेसन/ग्राम प्रधान से वार्ता/चेक पर हस्ताक्षर/MDM संबंधी आवश्यकताओं एवं समन्वय आदि हेतु शिक्षण अवधि में बाहर न जाएं।
16- तीनो मॉड्यूल आधारशिला/ध्यानाकर्षण/शिक्षण संग्रह एवं आधार शिला क्रियान्वयन संदर्शिका/समृद्ध हस्त पुस्तिका/बच्चों के प्रयोगार्थ सहज 1, 2, 3, की पुस्तिकों की विद्यालय में उपलब्धता।
17- प्रेरणा लक्ष्य/प्रेरणा सूची/प्रेरणा तालिका/प्रिंट रिच सामग्री से कक्षा कक्ष समृद्ध रहे।
18- प्रेरणा साथी और ई मेंटरिंग में पूछे जाने वाली 14 बिंदु की रिपोर्ट का अभिलेखी करण।
उपरोक्त बिंदुओं को एक बार आवश्यक रूप से अध्ययन कर लें।
Thanks🌹With Regard
From the opening of the headmaster/in-charge headmaster schoolFirst do all these preparations, so that there will be no problem in inspection and school management.
1- Keeping in mind the Kovid 19 protocol, as much as possible, keep masks, soaps, sanitizers in the school.
2- Cleanliness of the grass / bushes / campus by making a written request to the village head / ADO Panchayat.
3- Marking of details of active library and books in stock register.
4- Open and systematic maintenance of sports equipment.
Recording of details of children (6 to 14 years) under Sharda program.
6- Details of registration of handicapped children under Shakti.
7- Details of year wise utilization of Composite Grant.
8- Date wise details of saturation of 18 parameters of Mission Kayakalp.
9- Date wise status details of electrical connection/wiring.
10- Recording of programs conducted under Mission Prerna e Pathshala Phase 5.
11- Marking of the academic work done by each teacher/teacher/shiksha mitra/instructor every day in the daily (teacher diary).
12- From 1st April to 30th September – 8:0 AM to 2:00PM on the basis of Time and Motion study.
(Prayer and Yoga practice from 8:00 AM to 8:15 AM)
From 1st October to 31st March-9:00AM to 3:00PM.
(Prayer and Yoga practice from 9:00 AM to 9:15 AM.)
13- The prescribed time table should be printed in the school and school activities should be conducted according to the schedule.
14- Keep the following registers organized and updated.
a- Teacher Diary.
b- Attendance Register (In which the entire staff of the school such as HM / IHM / AT / Shiksha Mitras / Instructors / Cooks / Class IV employees should all be signed in the same register.)
c-admission register
d- Class wise, student attendance register.
e-MDM Register.
f- Integrated Free Content Delivery Register.
g-stock register.
h- Income Expenditure Register.
i - Check Issue Register (Budget wise).
j - meeting register.
k-inspection register.
l- correspondence register.
m - child count register.
n- Library and Sports Register.
15- During the teaching period, the teacher / teacher should not go out during the teaching period for various work related to school such as passbook entry / updation / negotiation with village head / check signing / MDM related requirements and coordination etc.
16- Availability of books of Sahaj 1, 2, 3, for the use of children in the school for all the three modules Foundation Stone / Attention / Teaching Collection and Foundation Stone Implementation Guide / Rich Handbook / Children.
17- Inspiration Goal / Motivation List / Motivation Table / Print Rich Material enrich the class room.
18- Recording of 14 point report asked in Prerna Saathi and E-Mentoring.
Go through the above points once.
Thanks🌹With Regard
कोई टिप्पणी नहीं:
एक टिप्पणी भेजें