What is TLM? In school||टी एल एम|शिक्षण अधिगम सामग्री क्या है?
शिक्षण अधिगम सामग्री-
ऐसी समस्त सामग्री जो सीखने,सिखाने की प्रक्रिया को सरल,सुगम और स्थाई बना देती है, 'शिक्षण अधिगम सामग्री' कहलाती है।
इसका प्रयोग शिक्षक बच्चों के समक्ष जटिल संबोधों को सरल रुप से प्रस्तुत करने के लिए करते हैं।
जबकि इसके प्रयोग से खेल-खेल में बच्चे सुगमता से सीखते हैं।
शिक्षण अधिगम सामग्री मुख्यत: तीन श्रोतो से प्राप्त होती है-
1. प्राकृतिक
2.विभाग द्वारा प्रदत्त
3.स्वनिर्मित
एक अच्छी शिक्षण अधिगम सामग्री उसे कहतें हैं -
1.सीखने-सिखाने के उद्देश्यों से जुड़ी होती है।
2. उपयोग में सरल एवं रखरखाव में आसान होती है।
3. कम लागत अथवा बिना लागत की होती है।
4. आसानी से उपलब्ध एवं बहुउद्देशीय होती हैं।
5. बच्चों को सीखने के विविध अवसर प्रदान करती हैं।
6.टिकाऊ और हानिरहित होती है।
उक्त विशेषताओं के क्रम में शिक्षण अधिगम सामग्री के कक्षा मैं प्रयोग के विषय में निम्नलिखित विशेष ध्यान ध्यान देने योग्य है-
1. सामग्री केवल प्रस्तावना के लिए ना हो बल्कि पाठ्य बिंदुओं से निरंतर जुड़ी हो।
2. सभी बच्चों की संख्या अनुसार सामग्री की उपलब्धता हो।
3. सामग्री निर्माण तथा उसे बनाने/ जुटाने में बच्चों की सहभागिता हो।
4.कक्षा में सामग्री रखने का निश्चित स्थान हो।
शिक्षण के दौरान शिक्षण अधिगम सामग्री के प्रयोग से शिक्षण कार्य में शिक्षक को आसानी रहती है तथा शिक्षण कार्य रोचक एवं प्रभावी हो जाता है। बच्चे आसानी से स्वयं करके सीखते हैं।
अतः विद्यालय में TLM निर्माण एवं प्रयोग हेतु कुछ व्यावहारिक बिंदु निम्न वत है-
1. T.l.m. निर्माण हेतु विद्यालय के अध्यापकों द्वारा आपस में विचार विमर्श किया जाए।
2. पाठ्यपुस्तक की सहायता से कक्षा वार, विषय वार , पाठ्य वार,पाठ्य बिंदु वार, आवश्यक टी एल एम की सूची का निर्माण किया जाए।
3.पाठ्यपुस्तक की सहायता से कक्षा कक्षों की दीवारों पर कक्षा वार, विषय वार , टी एल एम की पेंटिंग कराई जाए।
4.टी एल एम पर्याप्त मात्रा में निर्माण किया जाए (बच्चों की संख्या के अनुसार एक से अधिक सेटों में)।
5. कक्षा शिक्षण से पूर्व विषय वस्तु के अनुसार t.l.m. का चयन उसकी कक्षा कक्ष में उपलब्धता (बच्चों की संख्या के अनुसार) सुनिश्चित किया जाए।
6. टी एल एम का प्रदर्शन करते समय शिक्षक इसे दूर से ही ना दिखाएं, बल्कि उसके प्रयोग के अवसर बच्चों को भी उपलब्ध कराएं जाएं।
शिक्षण अधिगम सामग्री का प्रयोग एवं उदाहरण -👇🏼
TLM|What is Teaching Learning Material?
teaching learning material
All such material which makes the process of learning, teaching easy, easy and permanent, is called 'teaching-learning material'.
It is used by teachers to present complex concepts to children in a simple way.
When using kisses, children learn easily in games and games.
Teaching learning material mainly comes from three sources-
1. Natural
2. Provided by the Department
3. self-made
A good teaching-learning material is called
1.Learning is linked to the objectives of teaching.
2. Simple to use and easy to maintain.
3. Low cost or no cost.
4. Easily available and multipurpose.
5. Provides diverse learning opportunities to children.
6.Durable and harmless.
In the order of the above characteristics, the following special attention deserves attention regarding the use of teaching-learning material in the classroom-
1. The material should not be just for introduction but should be continuously linked to the text points.
2. There should be availability of material according to the number of all the children.
3. There should be participation of children in material creation and making / gathering it.
4. There should be a fixed place to keep the material in the classroom.
During teaching, the use of teaching-learning material helps the teacher in the teaching work and the teaching work becomes interesting and effective. Children easily learn by doing on their own.
Therefore, some practical points for making and using TLM in school are as follows-
1. T.l.m. The teachers of the school should discuss among themselves for the construction.
2. With the help of textbook, class wise, subject wise, text wise, text point wise, list of required TLM should be prepared.
3. With the help of textbook, painting of class wise, subject wise, TLM should be done on the walls of class rooms.
4. TLM should be manufactured in sufficient quantity (in more than one set depending on the number of children).
5. t.l.m. according to the subject matter before the class teaching. The selection should be ensured that its availability (according to the number of children) in the class room.
6. While demonstrating TLM, teachers should not show it from a distance, but opportunities should be made available to the children to use it.
Use and examples of teaching-learning material👆
0 टिप्पणियाँ